Järvinen ja Mikkola (2015, 13-14) kokoavat kirjassaan "Oletko sä meidän kaa?" osallisuuden tavoitteita. Niitä ovat:
![]() |
Kuva: langll (Pixabay) |
- itsetunnon vahvistaminen
- elämän hallinnan ja mielekkyyden lisääminen
- syrjäytymisen ennalta ehkäisy
- vastuuseen kasvaminen
- lasten elämän kannalta mielekkäiden ratkaisujen toteutuminen
- yhteisöllisyyden ja yhteisöön kuulumisen tunteen lisääntyminen
Keskeistä osallisuuden lisäämisessä on kasvattajan lapsikäsityksen muuttuminen. Päiväkodin päiväjärjestyksen on oltava riittävän väljä, jotta aikuisilla on aikaa lasten aloitteille. Lapsen auttamiseen suhtautumisesta täytyy keskustella, sillä osallisuutta ei pidä nähdä omatoimisuuden ja yksin pärjäämisen vaatimuksena. (Järvinen ym. 2015, 17.)
Osallisuuden toiminnallisia tavoitteita tukee lasten ottaminen mukaan suunnitteluun ja tekemiseen, ryhmän turvallisuuden varmistaminen, kiusaamiseen puuttuminen, ystävyyssuhteiden tukeminen, oppimisympäristön muokkaaminen, pienryhmätoiminta, leikkipedagogiikan vahvistaminen ja päiväjärjestyksen joustavuus (Järvinen ym. 2015, 19).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti