Käytännön ideoita lasten osallisuuteen


Seuraavassa käytännön vinkkejä, miten edistää lasten (3-6 v.) osallisuutta varhaiskasvatuksessa:

- lastenkokoukset, joissa lapset suunnittelevat toimintaa
lahtelaisen Kunnaksen päiväkodin lastenkokousten muistioita syksyltä 2016
- retkien ja juhlien ym erityistapahtumien suunnittelu
- äänestäminen, jos toimintaan tulee useita ehdotuksia. Esim. kaksi purkkia, toisen vieressä pallo, toisen vanne, joko esineet  tai kuvat. Jokaisella lapsella 1 helmi. Lapsi pudottaa helmen siihen purkkiin, mitä kumpaa jumppaa toivoo. 
- toivomuspäivät
- toivomuspuu, toiveiden puu
- keskustelut lasten kanssa -> ideat heti käyttöön
- lasten havainnointi ja kuunteleminen (mikä lapsia kiinnostaa juuri nyt)
- arviointi toiminnan jälkeen ja lasten mahdollisuus kertoa omia tuntemuksiaan
- lapsi leikin/laulun vetäjänä
- "viikon ystävä/ tähti/henkilö/eskari" 
- viikon ystävänä viikon toiminnan suunnittelu aikuisten kanssa
- lapset auttavat toiminnan järjestelemisessä ja toteutuksessa
projektit, joiden aiheet ja ideat ovat lähtöisin lapsilta
- projektin aiheesta tehdään käsitekartta, joka ohjaa seuraavia puuhia, pienryhmät päättävät, mitä alkavat tehdä
- lapsille mieluista tekemistä/teemaa jatketaan niin pitkään kuin intoa riittää
- lapset suunnittelevat ja rakentavat oppimisympäristöä yhdessä aikuisten kanssa

- leikkitaulu / toimintataulu, josta lapsi valitsee leikin / tekemisen 
- lasten toivomukset kysytään leluhankintoja tehdessä
lapsi päättää mitä jättää päälle päivälevolle mennessä
- lapsi päättää, meneekö päivälevolle /rentoutumaan / kuuntelemaan satua
- erilaiset työtehtävät
- lapsi kertoo itse päivän kulusta (esim. Muksunetin valokuvien avulla kotona) 
- Toukkapeli arvioinnin välineenä (lapsi arvioi toimintaa, aikuinen kysyy ja kirjaa vastaukset)
- kyselylomakkeet kuvien avulla
- leikkikartan käyttö (suunnittelu ja valinta)
- lasten haastattelut
- satujen tai esitysten suunnittelu, valmistaminen ja toteutus yhdessä 
- ryhmien, hahmojen ym. nimeäminen yhdessä 
- yhdessä laaditut pelisäännöt
- ei anneta valmiita vastauksia, haastetaan ajatteluun
- annetaan aikaa ilmiöiden tulkintaan  ja haastetaan pohdintaan ja keskusteluun
- ollaan aina kiinnostuneita lapsen asiasta, esitetään jatkokysymyksiä
- turvallinen ja hyväksyvä ilmapiiri, jotta lapset voivat luottaa oman osallisuuden toteutumiseen.

Ideat poimittu Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen vasutyöskentelystä.

Kuvat: Satu Semeri / Kunnaksen pk, Lahti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti