![]() |
Kuva: LRCL (Pixabay) |
- kuvakortit: lapsi voi kuvakorteista valita ja näyttää suosikkinsa, esim. kumpi jumppa kahdesta vaihtoehdosta
- konkreettiset esineet valinnan apuna
- tilaa ja mahdollisuuksia toteuttaa ideoita joita herää
- lasten havainnointi, mikä kiinnostaa lapsia
- toiminnan arviointi: oliko kivaa? Oliko vaikeaa? Oliko helpppoa? Aikuinen kirjaa vastaukset
- toiminnan arviointi hymynaamakorteilla, aikuinen havainnoi ja kirjaa
- pienempiä mukaan esimerkiksi lastenkokouksiin
seuraamaan ja oppimaan
- leikkitaulut, lapset valitsevat leikkinsä
- kädentöissä lapsi valitsee materiaaleja, värejä jne.
- havainnointi: lapsen ilmeet, eleet ja kehon kieli kertovat, kun
ei ole sanoja
- pikapiirtäminen, asioiden kuvittaminen
- lasten ehdottamat
laulut, liikkumistavat ym.
- kädentöiden ihastelu yhdessä
- yhteinen rakentaminen
- tavaroiden hakeminen yhdessä
- ruokakärryn vieminen ja hakeminen
-
väljyyttä suunnitelmiin ja toimintaan
- leikkiaikaa
- välitön palaute, siihen tarttuminen heti
- kielettömyys ei ole este projektien alkamiselle. Esim. Minttu- tai Puppe -kirjat ovat pienten lasten elämää lähellä, tarinasta yhteinen kehys projektille/toiminnalle
Ideat poimittu Lahden kaupungin vasutyöstä syksyllä 2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti