Käytännön ideoita 1-3 v.

Myös pienten, alle 3-vuotiaiden ryhmissä lasten osallisuutta voidaan lisätä:
Kuva: LRCL (Pixabay)



- kuvakortit: lapsi voi kuvakorteista valita ja näyttää suosikkinsa, esim. kumpi jumppa kahdesta vaihtoehdosta
- konkreettiset esineet valinnan apuna
- tilaa ja mahdollisuuksia toteuttaa ideoita joita herää
- lasten havainnointi, mikä kiinnostaa lapsia
- toiminnan arviointi: oliko kivaa? Oliko vaikeaa? Oliko helpppoa? Aikuinen kirjaa vastaukset
- toiminnan arviointi hymynaamakorteilla, aikuinen havainnoi ja kirjaa 
pienempiä mukaan esimerkiksi lastenkokouksiin seuraamaan ja oppimaan 
- leikkitaulut, lapset valitsevat leikkinsä
- kädentöissä lapsi valitsee materiaaleja, värejä jne.
- havainnointi: lapsen ilmeet, eleet ja kehon kieli kertovat, kun ei ole sanoja
- pikapiirtäminen, asioiden kuvittaminen
lasten ehdottamat laulut, liikkumistavat ym.
- kädentöiden ihastelu yhdessä
- yhteinen rakentaminen
- tavaroiden hakeminen yhdessä
- ruokakärryn vieminen ja hakeminen
- väljyyttä suunnitelmiin ja toimintaan
- leikkiaikaa
- välitön palaute, siihen tarttuminen heti 
- kielettömyys ei ole este projektien alkamiselle. Esim. Minttu- tai Puppe -kirjat ovat pienten lasten elämää lähellä, tarinasta yhteinen kehys projektille/toiminnalle 

Ideat poimittu Lahden kaupungin vasutyöstä syksyllä 2016.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti