Opetushallitus on määrännyt 18.10.2016 uusista
varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Ne perustuvat 1.8.2015 voimaan tulleeseen
varhaiskasvatuslakiin. Paikalliset, varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden
mukaisesti laadittavat varhaiskasvatussuunnitelmat otetaan kunnissa käyttöön
1.8.2017 alkaen. Uudet
varhaiskasvatusuunnitelman perusteet ovat ensimmäistä kertaa kansallinen normi,
kaikkia velvoittava asiakirja. Lasten ja
vanhempien osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksien lisääminen tuodaan voimakkaasti esille uusissa
varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Samoin esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
(2014) lasten toimijuus ja osallisuus mainitaan esiopetuksen toimintakulttuurin kehittämistä
ohjaavina periaatteina. Aihe on siis tällä hetkellä ajankohtainen varhaiskasvatuksessa. Esimerkiksi Helsingin kaupungin vasutyön yhdeksi lähtökohdaksi on asetettu osallisuuden lisääminen (Varhaiskasvatus uudistuu - vasu 2017. Helsingin vasutyö s. 3). Siksi se on tärkeä ja ajankohtainen teema lähihoitajien tai lastenohjaajien koulutuksessa.
![]() |
Kuva: dagon_ (Pixabay) |
Laaja-alainen osaaminen käsittää myös osallistumisen ja vaikuttamisen:
"Aktiivinen ja vastuullinen osallistuminen ja vaikuttaminen luovat perustan demokraattiselle
ja kestävälle tulevaisuudelle. Tämä edellyttää yksilöltä taitoa ja halua osallistua yhteisön
toimintaan sekä luottamusta omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa. Lasten oikeuksiin kuuluvat
kuulluksi tuleminen ja osallisuus omaan elämään vaikuttavissa asioissa. Varhaiskasvatuksessa
kunnioitetaan näitä demokratian toteutumisen keskeisiä periaatteita. Varhaiskasvatuksen
tehtävä on tukea lasten kehittyviä osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja sekä kannustaa
oma-aloitteisuuteen.
Lasten arvostava kohtaaminen, heidän ajatustensa kuunteleminen ja aloitteisiin vastaaminen
vahvistavat lasten osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. Lapset suunnittelevat, toteuttavat ja
arvioivat toimintaa yhdessä henkilöstön kanssa. Samalla lapset oppivat vuorovaikutustaitoja
sekä yhteisten sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitystä. Henkilöstö huolehtii siitä,
että jokaisella lapsella on mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa. Osallistumisen ja vaikuttamisen
kautta lasten käsitys itsestään kehittyy, itseluottamus kasvaa ja yhteisössä tarvittavat
sosiaaliset taidot muovautuvat." (Vasuperusteet s. 24)
Toimintakulttuurin kehittäminen ja sitä ohjaavat periaatteet -kappaleessa käsitellään edelleen osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa:
"Inklusiivisessa toimintakulttuurissa edistetään osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa
kaikessa toiminnassa. Lasten, henkilöstön ja huoltajien aloitteita, näkemyksiä ja mielipiteitä
arvostetaan. Tämä edellyttää osallisuutta edistävien toimintatapojen sekä rakenteiden tietoista
kehittämistä. Lasten ymmärrys yhteisöstä, oikeuksista, vastuusta ja valintojen seurauksista
kehittyy osallisuuden kautta. Osallisuutta vahvistaa lasten sensitiivinen kohtaaminen ja
myönteinen kokemus kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta. Lasten ja huoltajien osallistuminen
toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin vahvistaa osallisuutta. Jokainen henkilöstön
jäsen on tärkeä osa kasvatusyhteisöä.
Yhteisön jäsenet tulevat kohdatuiksi ja kohdelluiksi yhdenvertaisina riippumatta henkilöön
liittyvistä tekijöistä63. Yhdenvertaisuus ei merkitse samanlaisuutta. Toimintakulttuurin kehittämisen
kannalta on tärkeää, että yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa koskevista asenteista
keskustellaan työyhteisössä. Lisäksi tulee pohtia, miten esimerkiksi kieleen, etnisyyteen,
katsomukseen, vammaisuuteen, sukupuoleen ja sen moninaisuuteen liittyvät asenteet nä-
kyvät puheissa, eleissä, teoissa ja toimintatavoissa. Vuorovaikutuksen ja kielenkäytön mallit
sekä tavat toimia stereotyyppisten oletusten mukaisesti välittyvät lapsille. Varhaiskasvatus
on sukupuolisensitiivistä. Henkilöstö rohkaisee lapsia tekemään valintoja ilman sukupuoleen
tai muihin henkilöön liittyviin seikkoihin sidottuja stereotyyppisiä rooleja ja ennakko-odotuksia.
Henkilöstö tunnistaa lasten keskinäisten kohtaamisten eriarvoistavia piirteitä
sekä puuttuu niihin hienotunteisesti ja johdonmukaisesti. Myönteisellä ja kannustavalla
vuorovaikutuksella tuetaan lapsen oman identiteetin ja itsetunnon kehitystä." (Vasuperusteet s. 30)
Lapset tulee ottaa mukaan myös oppimisympäristöjen suunnitteluun ja rakentamiseen. Lasten ideoiden, leikkien ja töiden tulee näkyä oppimisympäristössä. Henkilöstön tulee ottaa huomioon lasten kiinnostuksen kohteet sekä yksilölliset taidot ja tarpeet (vasuperusteet s. 31-32).
Myös huoltajien osallisuutta on korostettu entisestään. "Lasten huoltajilla tulee olla mahdollisuus osallistua varhaiskasvatuksen toiminnan ja kasvatustyön
tavoitteiden suunnitteluun ja kehittämiseen yhdessä henkilöstön ja lasten kanssa." (vasuperusteet s. 32)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti